diumenge, 2 d’octubre del 2011

Selecció de roca (I)

DIRECTA DES PILAR o Via des cosí-6a+ (Pa de figa de Son Torrella)

Descripció i breu historia:
 Aquesta es sense dubte una de les rutes que, si qualqú a escalat sovint al "Paredon" de ben segur que la recomanaria. La ruta, traçat elegant en tot moment, agafa el bocí mes alt d´aquesta roca que en uns 7 llargs i 300 metres d´escalada es planta al mateix cim (1.256m), això es, tot el pilar de la dreta de la paret.
 Bona roca en general, grau asequible i semi-equipada, per a disfrutar...
 La ruta fou oberta per en Joan Riera a la primera part dels anys noranta, en diferents cops va anar obrint bocins de la via, a vegades desde abaix, a vegades desde dalt. Evidentment en tot aquest temps li van ajudar diferents escaladors (asseguradors), fins que a la fi va quedar oberta...

En "Xaveto" a un dels darrers llargs (2007)

Material:
 Es tracta com hem dit d´una ruta semi-equipada, això vol dir que ens trobarem algunes xapes i qualque clau però tambè amb zones "netes" on serà posible assegurar-ens amb fisurers o "friends" i d´altres zones on hauren de passar algun tram exposat (els que manco).
El que hem dit; un joc de fisurers i un joc de "friends" haurien de bastar, així com alguna baga llarga per reunions i tambè alguna altra curta per qualque pont de roca. Les cintes express les recomanem llargues per mor del fregament d´algun llarg.
Casc! imprescindible, així com: una peca de roba tipus tallavent, unes bambes per baixar caminant, un frontal petit també (ens pot treure de més d´un merder!) alguna cosa per menjar o beure, això es opcional per si no volem anar carregat com a ases.
Això es tot, pensau que si no teniu gaire experiència amb aquets terrenys no es una bona via per ficar-s´hi a proba sort, millor anar amb qualqú amb més bagatge o guanyar experiència a un altra lloc.

Traçat de la ruta (fes click per ampliar)
Aproximació:
Desde els aparcaments marcats al croquis (veure abaix), agafem el camí d´entrada a la possesió de Son Torrella. Passarem molt aprop de les cases i per davall d´uns polls, camí amunt arribarem a on aquest es creua amb l´asfalt de la carretera militar que puja al cim, la seguim un tram fins que ens torna sortir el camí a ma dreta, l´agafam, botam la barrera que trobam per el botador i en pocs minuts arribarem a un antic camp de tir i un grup d´arbres (polls).
Fins aquí el camí ha estat molt bo de seguir, ara s´ens complicarà una mica més.
Desde la explanada on ens trobam localitzarem un caminoi que puja al collet, NO l´hem de seguir, hem de enfilar un poc més a l´esquerra, més o menys drets al Pa de figa, per guiar-mos millor hi ha una surgencia (activa quasi tot l´any) i anirem pujant per traces de caminoi cap a un botador d´un filat que tenim uns centenars de metres davant nostre. Aquest pas es clau, si no ens serà complicat botar el filat per una altra lloc.
Una vegada bota i en direcció ascendent (cada cop el tirany munta més) i sempre una mica cap a la dreta el terreny es tornarà més rocallos i menys brut. Ara ja, en 10 minuts (+-) hauriem d´arribar al peu de la paret, seguir-la un poc més fins localitzar el peu de ruta. Total hem caminat uns 35-45 minuts.

Descripció de l´itinerari:
Per l´inici de la ruta hem de cercar a la part dreta de mur (passat la gran fisura central) una gran llastra, similar a un sòcol, aferrada a la placa. Per la seva part dreta es on comença la via.
L1: Primer bocí facil (IV), anar vius amb el tram de la llastra, es dels pocs llocs de la via una mica descompostos. Placa de V+, una mica cap a la dreta, anar a cercar unes xapes (6a), aquí trobem una variant  de 6b+ per l´esquerra (equipat), bastant tecnic. Poc després arribam a la primera R.
L2: Inici de V, primer una mica a la dreta, trobam un clau, però poc després a l´esquerra per anar a cercar un pont de roca, després placa de V fins a una repisa, reunió.
L3: Inici de V, després pas de placa V+ i anar a cercar (una mica en diagonal dreta) la repisa just devall el diedre taronja.
L4: Es el llarg més difícil però està ben assegurat. Es un diedre curt, una mica desplomat al final (6a+), sortida a unes repises on poc després es podrà montar R. Tenim l´opció també de allargar una mica més (el llarg es molt curt, uns 15 metres) i montar-la més adalt.
L5: Tirada fàcil de IV+, succesió de diedres, R a una repisa evident.
L6: Més succesió de diedres i plaques V+, després d´aquest llarg la paret tomba cada cop més.
L7: Tirada per qualque canaleta i placa facil IV, R just davall el cim.
 Com hem comentat es podran modificar les tirades, sobre tot a partir del cinquè llarg, els d´abaix no es recomanable ja que trobem les R montades i son tirades llarges.
Temps per fer-la?: Entre 4 i 6 hores.. Hi ha moltes variables: coneixement de la ruta,  rapidesa de la cordada, meteo. No comenceu molt tard.

Descens:
En esser al mateix cim, cosa facil ja que hi pegam devora, vorem un collet on i arribarem en un parell de minuts. D´aquí i a la dreta (deixam el Puig Major a l´esquerra) neix una rossaguera, dins un comellaret rocallós. Anar baixant idò com millor es pugui per aquest pedragueram i entre coixinets de monja i aritges. El comellar es cada cop més marcat i ja bastant abaix hi trobam alguns pasets (es desgrimpen fàcil). Quasi abaix de tot, anar tirant a la dreta direcció al peu de via, més facil o més difícil arribarem abaix. Total uns 20-30 minuts, segons lo àgils que sigueu.

Aproximació i descens
I això es tot! Fins sa pròxima!.

1. Molt interessant sa descripció.

A ses reunions hi ha qualque ancoratge fitxo? (claus, spits, parabolts...) o s'han de montar en autoprotecció?

Salutations.

2. Les reunions estan blindades parabolts o spits no fa falyta reforçar-les

3. Moltes gràcies per sa informació gusblok :-)