dimecres, 1 de juny del 2011

Quines rutes reequiparies?

Reunión en Creveta. Combinación para evitar de
 acero normal (reunión) y inoxidable (parabolt)
El doblers pel material de reequipament del 2011 ja esta aquí!, ja el tenim a dispocisió.Com a novetat, enguany les "xapes" inclouran el logo de la federació, seran inox majoritariament, pot esser A4-80( encara es un tema a solventar ) i tendran aquesta novetat, s´ha pensat fer-ho així per dos motius; primer per marcar les rutes reequipades per la FBM, i segon intentar evitar alguns robatoris de primeres "xapes"-hi ha hagut alguns casos a cala magraner-, ja diem, intentar-ho.
En tercer lloc, s´intentará fer una diada de reequipament per aquella gent que tengui ganes i mai ha pogut, aixi com convidem a la gent mes experimentada a participar-hi -tot això està encara per precisar-, sabem que lo de reequipar no es una feina grata, pero es necessari, si no arribarem a trepar damunt rovell!
Unes de les zones que s´havien pensat era cala Magraner -per acabar la feina començada l´any passat-, pero vist que l´estiu ja està aquí i que a partir d´ara s´escalarà mes a zones d´estiu -ombra per entendre´ns-, vos convidam a que deixeu un comentari al blog de quina o quines rutes reequiparieu?.
Els criteris son: vies que realment ho necessitin, zones sense problemes d´acces (prohibides) o que el PORN no les hagi declarades d´exclusió -el cas de Creveta-, i que siguin com hem dit escoles mes d´aquesta epoca de l´any.
També, qui es dediqui a fer escalada clàssica pot fer la seva proposta, pero sabem que es un tema mes delicat -es tractaria mes be de restaurar, mes que de reequipar-, d´aquí poc publicarem els criteris de reequipament de rutes que desde la federació ens semble el mes adient, sempre partint del respecte cap a la ruta i l´equipador.

Au, doncs!, animau-vos a participar-hi!

Reunión y parabolt de inox en el Paredón
El parabolt es de calidad A2 (ver tuerca). Mejor A4 en entornos martítimos

33 comentaris:

  1. Ok! Ultimament he escalat zones amb molt bon estat, pero ho xerrare amb sa gent amem que pense... i m´oferesc voluntari per requipar.

    ResponElimina
  2. Aparte de alguna escuela deportiva, creo que estaría bien elegir una vía larga del Paredón o Entreforc. Hay algunas que todavía tienen los buriles originales y vale la pena hacer un trabajo de "restauración". Hacerlo bien y consultar con los que abrieron la vía...

    ResponElimina
  3. Hi ha moltes zones que les vies estan bé, però les reunions són un desastre, això ho podriem mirar!

    ResponElimina
  4. Pel que va representar en el seu moment, com la primera o una de les primeres vies deportives que es varen obrir a Mallorcar, seria molt interesant reequipar la ªSeis pelasª a la Gubia i com deiem en el seu moment "has que ser más que duro para hacerla"

    ResponElimina
  5. Jo estic dispost a reequipar la Chungui Chunguez i la Decadència Corporal de la Paret dels Coloms a sa Gubia. Són dues grans clàssiques que estan amb seguros bastant vells.

    ResponElimina
  6. Tambe les vies de la vileta necesiten una reequipació. Aixo si, si pot ser amb quimics que haya les roben

    ResponElimina
  7. A mi me gustaria reequipar la via de los ¨Suizos¨ en el entreforc ya que carece de reuniones y el trazado de la via necesita que se muevan ciertos seguros ya que la cuerda roza mucho.
    Tambien pondria una reunion nueva en el comienzo de la via ¨De Gorrones hasta los cojones¨ situada en S`GUBIA ya que es un segundo largo y para asegurar solo existen 2 chapas muy muy oxidadas!!! Saludos Xino

    ResponElimina
  8. Entenc que amb el equipament que s'impulsa des de sa federació es pretén canviar ancoratges vells que no ofereixen el nivell seguretat "acceptat actualment per la majoria". Fin aquí perfecte. Ara bé, si amb l'excusa del reequipament es varia el compromís d'una via llarga oberta des de baix, s'està canviant la via; no reequipant, restaurant o el nom que hi vulgueu posar.
    Amb el cas de la via dels Suïssos a L'entreforc, potser posant cintes llargues a aquests punts on la corda frega molt, i portant material de clàssica per fer reunió allà on suposadament no n'hi ha ja és suficient.
    Ens hem d'adaptar a la via, no hem d'adaptar la via a nosaltres.

    P.D. Esper que el meu comentari no molesti a ningú, si és així. Perdoneu.

    ResponElimina
  9. Hola!! Como equipador de ibiza club "CEM" decir que esl acero A2-70 se parten los parabolt con una antigüedad menor de 10 años... son peligrosos a partir de los 3 años de estar instalados tienen muy mala pinta... lo mejor es equipar con acero marino A4-80 ó superior puesto que equipar ó reequipar con A2 es un peligro y perdida de tiempo... La cueva de Egragopilas se equipo hace unos 10 años con A2-70 de Fixe y hoy por hoy se han partido unos cuantos parabolt no se pude escalar en esta zona!!! estaria bien reequipar esta zona. En general todo lo equipado con acero A2 se tendria que reequipar son seguros peligrosos!!!

    ResponElimina
  10. Hola, aixi de memòria,em ve al cap la via Sergi (7b+, sector To pa Ti) del puig de garrafa, Andratx. Crec que els parabolts estan relativament bé, peró la reunió esta bastant malament. Jo de fet encara no he provat la via per aquest motiu.
    Salutacions!

    ResponElimina
  11. Hola, un altre equipador d´Eivissa i victima del A2 10mm. Si ja ho teniu es tard pero hi ha informacio a la pagina de la UIAA sobre la durabilitat i fiabilitat d' aquest acer en entorn mari. Dura poc millor el rovellat que el trAi2.

    Toni Bonet

    ResponElimina
  12. La pitjor zona de Mallorca per jo amb diferènica, Cala Santanyi, és un puto desastre, parabolts inox, no inox, cancamos, xapes caseres, químics caseros, ferrumaya per tot, reunions molt mal posades, molt de rovell, parabolts de ferreteria, etc, etc, etc. S'hauria de fer una bona revisió del que hi ha!!

    ResponElimina
  13. Ya era hora de que el material de la Federacion Balear de Montaña, pagado con el dinero de todos lleve sus siglas, y no el nombre de una tienda, Foracorda. No podemos hacer publicidad gratuita ni defender los intereses de una persona, con el dinero de un colectivo.

    ResponElimina
  14. En relación al último comentario, debo de aclarar que desde Foracorda hemos apoyado desde el principio la iniciativa de marcar las chapas con el logo de la FBM (reequipada por FBM) (hay que tener en cuenta que el pedido mínimo es de 1.000 unidades y eso supone gran parte del presupuesto de este año), de hecho, nosotros llevamos la gestión de este material facilitándolo a precio de coste!
    Carlos Raimundo

    ResponElimina
  15. estaria bé que se tengues en compta les vies difícils alhora de reequipar ja que tambe es proven i merixen tant com les facils ser reequipades no?

    ResponElimina
  16. Respecte al darrer comentari, hem sembla molt bé. Però quan una via es pot considerar dificil, 6c? 7c?, 8c?, 9c?

    ResponElimina
  17. ¡Por favor no dejar comentarios anónimos!
    Al escribir un comentario puedes seleccionar la opción 'Nom/URL' y dejar tu nombre.
    Un saludo cordial y gracias a todos que han contribuido hasta ahora...

    ResponElimina
  18. Crec que s'haurien de reequipar totes les vies en mal estat, independentment de la seva dificulta. Ara si trob que s'han de tenir en compte un parell de cosetes:les vies facils són escaladas per molta gent, molts de top-rops, moltes repeticions, cursets,etc.Per això els ancoratges sofreixen un considerable envelliment i s'han de canviar més sovint,una persona que comença a escalar no te els coneixements necesaris per avaluar l'estat dels ancoratges i saber si es pot fiar d'ells o no. Tampoc no té els coneixements per canviar els ancoratges ell mateix, a no ser que hagui fet algun curset d'equipament de vies d'escalada. Per l'altra banda, la majoria de gent que fa vies dificils ja fa anys que escala i tenen més coneixements a l'hora d'avaluar l'estat dels ancoratges de les vies que proven i saben que si està molt malament millor no pujar-hi. També n'hi ha molts que saben equipar o tenen alguns coneixements sobre el tema, o poden demanar a algú que els ensenyi a fer-ho. Amb això no vull dir que els escaladors de dificultat s'haguin de carregar tota la feina. Hauriem de col·laborar tots, primer federarmos per que hi hagui més doblers per material, després ajudar al comité d'escalada amb les activitats que es realitzen,trobades,compes, diades de neteja, jornades de reequipament.... com més gent s'apunti a aquestes coses millor per el nostre col·lectiu,seguir fent comentaris al blog per coneixer les opinions de tots, això si donant la cara res d'anònims.Si feim pinya tots els amants d'enfilarmos per les pedres, tendrem més força.
    Au, salut.

    ResponElimina
  19. Trob de molt mala educació enviar un correu sense donar-te a coneixer.
    Jo els llevaria tots!
    Fran Ramon

    ResponElimina
  20. sóm el que va escriure que s'hauria de tenir en compta alhora de reequipar les vies fàcils i difícils, i respecta al comentari de després, no es necessari especificar el grau, me referia a totes en general, desde 5+ fins 8c+ ja que la dificultat es relativa.
    Per cert sóm en Forti i no te perque esser de maleducats escriure amb anonim Fran!!

    ResponElimina
  21. no han de pagar tots els anonims per un no trobau?
    som en Forti

    ResponElimina
  22. Jo som l'anonim que va posar la nota de reequipar la "6 pelas". Por favor no me borreu, no el tornaré fer, ho juru

    ResponElimina
  23. Buenas, me gustaría dejar claro que hacer comentarios de forma anónima acerca de un tema que te afecta directamente, no implica mala educación, es más, he leido este comentario y no veo ninguna falta de respeto en sus tres líneas y media. Si este anónimo no tiene razón, simplemente se le debe poner al corriente de la forma más adecuada posible, sea anónimo o no.

    ResponElimina
  24. EL material de la FBM s'ha de gestionar directament des de la federació. No hem de crear polèmiques sobre temes tant bàsics i de sentit comú com aquest. I no crec que sigui tant greu expressar l'opinió com anònim, ni motiu per borrar tots els comentaris.

    ResponElimina
  25. Buenos días a todos. Me parece que ha habido un mal entendido. No es la intención borrar ni todos los comentarios ni solo los comentarios anónimos!!! Valoramos todas las opiniones que se expresan, y esperamos que nuestra comunidad siga opinando.
    El problema era que hemos visto que mucha gente estaba dejando comentarios anónimos y preferimos que no sea así. No sabía si igual era porque no era muy obvio como poner tu nombre al escribir un comentario...?
    No es obligatorio dejar tu nombre... Como pone arriba, es una preferencia nuestra, y personalmente yo creo que los comentarios con nombre facilitan mejor el debate sobre cualquier tema. También existen buenos motivos de vez en cuando para dejar un comentario anónimo, pero no me parecía que era así en esta entrada, por ejemplo.
    Espero que con con esto se aclare algo! Y a ver si volvemos al debate sobre el trabajo de mejorar la calidad de los anclajes en nuestras vías de escalada en las islas!!!
    Un saludo cordial,
    Derek

    ResponElimina
  26. A mi pareix que ses coses s´estan fent be, i aixó es lo important.Bernat.

    ResponElimina
  27. trob que se li dona massa importancia a un tema que no ho te, mentre no es falti al respecte a ningú ni s´utilitzi els comentaris amb mala intenció...
    He dit.
    Isidre.

    ResponElimina
  28. buenas tardes , en culquier gremio sea el que sea los monopolios siempre an sido un cancer por que es una dictadura o,sea
    si o si pasas por el tubo, y siempre que hay intereses economicos se deja de ser imparcial creo como escalador veterano que no era justo lo que FORACORDA lo hacia para enriquecerse , comprando a todo el mundocon y punto mamoneo,dew

    ResponElimina
  29. Hola! Primer vull donar les gràcies a totes aquelles persones que equipen i reequipen vies perque tots els escaladors poguem disfrutar d'elles. Segon vull dir que s'ha de felicitar a la gent que fa feina a dins la federació per potenciar el nostre esport, ja que dediquen temps de forma desinteressada mentre podrien estar escalant o prenent unes canyes. I en darrer lloc dir que pens que el material per equipar o reequipar l'hauria de cedir la Federació, ja que a més de fer la feina els equipadors es deixen una pasta. Si els socis hem de pagar un poc més per destinar els doblers a reequipar a mi me pareix bé. Després tots ens veurem beneficiats.

    Per cert, un lloc preciós per trepar i que es podria reequipar es Son Xanquete a la Peninsula de Formentor.

    Salut!

    ResponElimina
  30. Hola a tod@s, he oído y leído en varias ocasiones que la federación debería de pagar las chapas para equipar vías nuevas y quiero dar mi opinión.
    Estoy de acuerdo en que lo ideal sería que la Fede pagase todo el material tanto de equipar como de reequipar pero gestionar este material es más complicado de lo que parece.
    Hace bastantes años el material que se compro desde la Fede se ofreció a los escaladores sin distinguir equipar/reequipar y surgió un problema. Entre el 30 y el 40% de este material se utilizo en la apertura de vías que quedaron en el olvido y que prácticamente nadie conoce… alguien conoce Can Foradingo?? Pues existe!.
    Con este comentario no quiero criticar a nadie, yo mismo soy experto en equipar vías en zonas que no interesan a la mayoría de la gente y he desperdiciado mucho material en vías olvidadas, pero quiero hacer ver lo complicado que es.
    Que criterios debería de tener en cuenta la Fede para dar material para equipar? Debería de entregar el material sin más y que cada uno lo utilice donde le apetezca o debería de pedir un pequeño proyecto especificando, vía, zona, etc.? Quien decide que vía y zona merece ser equipada? Puedo pedir material para equipar una vía de 5, 6, 10 o 100 largos en una pared a 2, 3, 10h de aproximación y gastar gran parte del material anual? Se debería de dejar equipar (con mat. de la Fede) en zonas privadas o susceptibles de cierre? Es demasiado complicado!!
    En el caso de reequipamiento es mucho más fácil. Básicamente por que se trabaja sobre zonas y vías que ya se conocen y es mucho más fácil analizar las necesidades de una zona a nivel de deterioro, seguridad, etc y por supuesto el interés común.

    Yo propondría que el material de equipar se financiase y distribuyese desde los clubs. El club puede pedir partidas económicas a su ayuntamiento y por que no a la Fede (con un proyecto específico) y después distribuirlo entre sus socios, analizando las propuestas de zonas y vías. Esto puede parecer lo mismo, pero al reducirlo de la Fede (demasiado global) a un club (más local), se facilitaría mucho el trabajo y la gestión.
    Esta idea no es nueva, hace años el club de Pollença ya entregaba material a los socios que quisiesen equipar vías nuevas en la zona norte (no se si esto continua así).
    Opino que podríamos seguir su ejemplo y aplicarlo a todos los clubs!
    Salut!
    Carlos Raimundo

    ResponElimina
  31. hola!la vía "petit poi"de las perxas tiene los seguros oxidados y la erre tiene el mosquetón de descuelgue suuper gastado.cualquier día peta.Yo mismo me ofrezco para reequiparla

    ResponElimina
  32. Hola!
    me gustaria reequipar ( y me ofrezco para hacerlo) algunas vias de Fraguels : ¨rosa de sanatorio¨ , ¨caca de colores¨ y ¨salpicón de menisco¨.
    Saludos a todos

    CHIRU

    ResponElimina
  33. Hola a todos.
    Hace unas semanas que estuve reequipando una vía en la Torre den Beu, en eso que llegó Yeremi de bunyola, con unos amigos ingleses, me vino bién pues en ese momento necesite su ayuda y me la dio. Al rato volvió con 40€ Me quede flipado. Ante mi negativa a coger el dinero el me contesto que lo hacian por agradecimiento a los equipadores, porque no sabian donde hacer donaciones para el material utilizado para estos menesteres, me contaron que en inglaterra los escaladores hacen donaciones a sus federaciones para el equipamiento y reequipamiento de las escuelas.
    Espero que esta historia pueda ayudar en algo.

    En otro orden pienso que las vias clasicas y de autoequipamiento no se deberian cambiar...Pondríais chapas a Albahida? Espero que no. Gracias.
    Domingo Muñoz.

    ResponElimina